scroll
“Er gebeurt hier zo ontzettend veel.”
Toby Kok
Bibliotheekmedewerker
Een toekomstbestendige bieb
KopGroep Bibliotheken werkt aan haar toekomstbestendigheid, onder meer met een actief personeelsbeleid. Terwijl de vaste medewerkers zich bleven ontwikkelen, werden in 2021 diverse nieuwe medewerkers aangenomen. Toby Kok is één van hen. “Naar het boek van Gerard Reve ben ik ‘De vierde man’.”
Toby is bibliotheekmedewerker in de frontoffice. Dat betekent dat hij zich bezighoudt met eigenlijk alle mogelijke bezoekersvragen. “Ik wijs ze naar de juiste informatie. Vroeger was dat vooral de informatie uit boeken, bijvoorbeeld voor een werkstuk of onderzoek. Tegenwoordig is dat veel meer. We zijn er voor digitale vragen en om de weg te wijzen naar alle faciliteiten die de bibliotheek te bieden heeft.”
Helemaal thuis
Toby werkte bijna vijftien jaar in een elektronicawinkel. Toen daar een einde aan kwam, besloot hij een opleiding Informatie & Media te doen, vergelijkbaar met de voormalige opleiding tot bibliothecaris. “Na die opleiding heb ik nog wel wat omzwervingen gemaakt voordat ik bij KopGroep solliciteerde. Het leuke was dat Anita mij nog kende uit de tijd dat ik bij de elektronicazaak werkte. Ze had mij met klanten bezig gezien. Dat heeft me zeker geholpen.”

Toby begon zijn loopbaan bij KopGroep Bibliotheken tijdens de lockdown. “Gelukkig begon ik in School 7 tegelijk met Marlous en Ashley. We konden onderling ervaringen uitwisselen. Als je nieuw bent, komt er heel veel op je af. En eigenlijk hebben bezoekers dat ook. Er gebeurt zo ontzettend veel in de bieb. Nu ik hier helemaal thuis ben, kan ik ze daar dus goed mee helpen.”
Biebfamilie
Ondanks de lockdown hadden Toby en zijn collega’s genoeg te doen. “We hadden de afhaalbieb! Dat was eigenlijk een perfect begin, want het bleek een snelcursus boeken zoeken en weer terugzetten.”

Op 17 mei stapte KopGroep Bibliotheken over op Wise, een nieuw bibliotheeksysteem. Drie dagen later mochten de deuren (met beperkende maatregelen) weer open. “Dat was voor alle collega’s een behoorlijke overgang. Kijk, voor mij was alles nieuw, maar dat gold nu dus ook voor de andere medewerkers. Als ik een vraag over het bibliotheeksysteem had, was het niet vanzelfsprekend dat mijn collega het antwoord wist.” Dat was verder geen probleem. “Nee, we zochten het gewoon samen uit. Iedereen klikt hier goed. Mensen die er al lang werken, spreken van hun biebfamilie. Ik kan me dat wel voorstellen. Iedereen gaat respectvol met elkaar om en probeert elkaar te helpen. Dat merkte ik vanaf dag één.”
Toekomst
De laatste tijd is Toby, samen met collega Joke, bezig geweest met het ontwikkelen van een handboek. Hierin zijn alle dagelijkse handelingen voor medewerkers terug te vinden. “Nieuwe medewerkers kunnen alles opzoeken, maar ook vaste medewerkers kunnen erop terugvallen wanneer ze iets een tijdje niet hebben gedaan.”

Toby deed samen met twaalf collega’s de basisopleiding bibliotheken (BOB). In de nabije toekomst hoopt hij aan een volgende opleiding te beginnen. “Ik wil graag beter om leren gaan met agressie. Eigenlijk dacht ik dat dat niet voor zou komen in een bibliotheek, maar ik heb inmiddels toch een paar keer iemand de deur uit moeten zetten.” En dat is absoluut niet omdat hij een van de weinige mannen is: “Nee hoor, mijn collega’s redden zich prima in dat soort situaties.”

‌KopGroep Bibliotheken staat bekend om het oog voor ieders eigen talent. “Dat hoorde ik al voordat ik ging solliciteren. En ik heb het gemerkt. Het leukste bij de elektronicazaak vond ik het als ik iemand uitgebreid kon helpen. Hier mag ik me daar helemaal op toe leggen. Het fijne is dat ik nu niks te verkopen heb, dit is puur dienstverlening.” Behalve aan de balie doet hij dat tijdens het digitaal spreekuur. Lachend: “Komt die achtergrond in elektronica toch nog van pas.” En dan serieuzer: “Ook zo’n spreekuur past helemaal in de veranderende functie van de bibliotheek. Informatie is meer geworden dan alleen informatie uit boeken. Een toekomstbestendige bieb, zorgt dus dat mensen ook daar toegang toe hebben.”